Mindfulness (Farkındalıkla Odaklanma)

165

Mindfulness terimi ve mindfulness ile ilgili yöntemler son dönemde oldukça popüler hale gelmiştir. Ruh ve beden sağlığı ile ilgilenen bir profesyonel olarak bu durumdan oldukça hoşnut olduğumu ifade etmeliyim. Hem beden, hem ruh sağlığını hem de yaşam kalitesini farkındalık sayesinde arttıran bu yöntemin faydaları bilimsel olarak da her geçen gün kanıtlanmaktadır.

Tanımı “anda olana, yargısız, düşünmeden, sürüklenmeden odaklanmak olarak” ifade edilebilir. Nefese ve duyulara odaklanırken araya girmeye çalışan düşünce ve duygular fark edilip tekrar tekrar nefes ve duyulara dönüş yapılır. Düşünce ve duygulardan kurtulmak aslında özel bir çaba gerektirmez; aynı anda hem duyu hem de düşünceye odaklanmak mümkün değildir. Tekniğin özü bu prensibe dayanır. Örneğin sırtınızda ani bir ağrı hissettiniz ya da içinize bir “sıkıntı çöktüğünü” fark ettiniz; yapmanız gereken, duyuları hissettiğiniz bölgelere odaklanıp, merak ve şefkatle öylece beklemek; bir süre sonra sırtınızdaki ağrının ya da içinizdeki sıkıntının geçtiğini şaşırarak izleyeceksiniz. Ya da ağrı ve sıkıntının kaynağını ve bileşenlerini fark edeceksiniz ve buna yönelik bir eylemde bulunacaksınız. Örneğin sırtınızda taşıdığınız yükü fark edip atabileceksiniz. Herhangi bir sorununuz yok iken de gereksiz düşüncelerle günü tüketmek yerine “mindful” bir şekilde vakit geçirebilirsiniz. Tüm yapmanız gereken olana odaklanın ses, görüntü, renk, koku, tat, ayak tabanı ya da bedenle ilgili diğer hislere odaklanın; odaklı iken araya gelen düşünceleri sadece fark edin; sürüklenmeyin, hikaye yazmayın. Örneğin ayrıldığınız sevgiliniz aklınıza geldi-“evet geldi kabul” ama sürüklenmeyin hikaye yazmayın hemen nefese ya da bir sese görüntüye odaklanmayı sürdürün.

Yöntem oldukça kolay görünse de ancak düzenli yapıldığı takdirde işe yarayacaktır. Uzun süredir danışanlarıyla bu yöntemi paylaşan biri olarak birçok sorun için en pratik çözümün mindfulness olduğunu söyleyebilirim.