Ekmeksiz Diyet Olmaz

202

Ekmek, bilimsel tanımıyla; un, maya, tuz ve belli oranda su ile birleştirilip, yoğrulması ve hamurun belli bir süre fermente ettirilip pişirilmesi ile elde edilen; tarafsız bir aromada olan, ucuz ve kolay temin edilebilen, besleyici ve doyurucu özellikleri olan bir gıda maddesidir. Halk arasında bütün sofraların baş tacı, her öğünde olmazsa olmazlardan ekmek.

Zayıflama diyetleri yapmaya başlayan hemen hemen herkesin söylediği ilk cümle “ekmeği kestim, hiç ekmek yemiyorum” oluyor. Bilinenin aksine ekmek kilo aldırmıyor. Ekmeği fazla tüketmek, tükettiğiniz ekmeğin türü kilo aldırıyor. Doğru ekmek seçimiyle, yeterli porsiyon miktarıyla ekmek yiyerek tabi ki ideal kiloda olup, zayıflamak mümkündür.

Beyaz ekmek, kepekli ekmek, çavdar ekmeği, tam tahıllı ekmek, tam buğday unundan ekmek, chia tohumlu ekmek ya da diğer tohum türleri eklenerek yapılmış ekmek türleri. Liste aslında tohum türlerine göre çeşitlilik gösterebilir ve bu türleri arttırabiliriz. Hepsinin ortak maddesi buğday. Buğdayın işlenme şekilleri farklılık gösteriyor. Günlük tüketimde glisemik indeksi yüksek beyaz ekmeği tercih etmek yerine, lif oranı daha yüksek, tokluk hissini daha çok veren tam tahıllı ekmek türlerini uygun porsiyonda tercih etmek daha doğru olacaktır.

Pakfırın Tam Tahıllı Ekmeği

Beyne enerji veren tek kaynak glikozdur. Glikoz karbonhidratların yapı taşlarındandır. Günlük beslenme düzeninin  %55-60 ını karbonhidratlardan karşılarız. Bu durumda, en güzel karbonhidrat kaynağı doğru bir şekilde tercih edilmiş ekmek oluyor. Ekmeksiz diyet olmaz, ekmeksiz beslenme olmaz. Doğru porsiyonda doğru türde ekmek kesinlikle tüketilmelidir. Yetişkin bir insan günlük 25-30 gram posa almalıdır ve en güzel posa kaynaklarından biri doğru türde ekmektir. Yani tam tanenli ekmekler. Tam tanenli ekmeğin faydalarına gelecek olursak; B vitaminleri yönünden zengindir, posa içeriği yüksek olduğu için sindirim sisteminin sağlıklı çalışmasında etkilidir, tokluk hissi verdiğinden dolayı kilo kontrolünde yardımcıdır, kalp krizi riskini azaltır.

Zayıflama diyetlerinde ya da normal beslenme düzeninizde ekmeği hayatınızdan çıkarmanıza gerek yoktur. Hatta hayatımıza eklememize gerek vardır. Tahıl ambarı bir ülkede yaşıyoruz. Nasıl ekmeksiz beslenelim? ‘Ekmeği çıkardım’ gibi bilimsel geçerliliği olmayan kulaktan kulağa yayılan bilgilerle hareket etmeyin. Sadece nasıl ki ilaç tedavisi alırken hekimlerimizin kararını uyguluyorsak beslenmeniz konusunda bir diyetisyenden destek alıp, ekmek porsiyonlarında diyetisyenin kararını uygulamalıyız.

Dyt. Burcu Nur CİNGÖZ